قرآن و

 

چهار خلیفه

 

به همراه دلائل اثبات مذهب تشیع

در این جزوه  سی آیه از قرآن که در مورد چهار خلیفه (ابوبکر،عمر،عثمان،علی علیه السلام)است و یا حتی اشاره ای به چهار خلیفه دارد و یا چهار خلیفه نسبت به آن آیات  عکس العملی انجام داده اند مورد بررسی قرار گرفته است و  نتیجه ی این بررسی بر عهده ی خود خواننده گذارده شده است که کدام یک از این چهار خلیفه با قرآن بیشتر هماهنگ اند.

با مطالعه ی این جزوه کاملا مشخص می شود که کدامیک از چهار خلیفه ، شایستگیِ عنوان خلیفه ی مسلمین و جانشینیِ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را داشته اند.قابل توجه اینکه برای سند هریک از وقایع بیان شده در این جزوه می توانید به تفاسیر زیر رجوع کنید :

تفاسیر شیعه : مجمع البیان ، المیزان ، نمونه ، نور

 

تفاسیر اهل سنت : مفاتیح الغیب ، روح

 

المعانی ، الدر المنثور ، الکشف و البیان عن

 

تفسیر القرآن ، الجامع لاحکام القرآن ، جامع

 

البیان فی تفسیر القرآن

موارد ذکر شده در این جزوه همگی در این ده منبع موجود است و سعی شده است که همه ی موارد ذکر شده از شش تفسیر اهل سنت باشد.

علاوه بر این بحث ، بحث دیگری هم در این جزوه هست و آن ، دلائل اثبات مذهب تشیع می باشد که حدود 50 دلیل برای اثبات مذهب تشیع آورده ایم.

این که چرا ما حضرت علی علیه السلام را به عنوان امام اول قبول داریم و اینکه چرا شیعه به 12 امام اعتقاد دارد و اینکه چرا امام زمانِ زنده ای را پذیرفته ایم.همه ی این اعتقادات در این جزوه به صورت مستدل به بحث گذاشته شده است.

متاسفانه بعضی از ما شیعیان اعتقاداتمان ، تقلیدی است یعنی چون پدر و مادرمان شیعه بوده اند ما هم شیعه ایم.حال هدف ما  از ارائه ی  این جزوه این است که هر کسی اعتقاداتش تحقیقی

باشد و بداند چرا شیعه است و چرا امام زمان را به عنوان امام زنده قبول دارد.

اگر یک شیعه این جزوه را به همراه داشته باشد به راحتی می تواند با یک شخص سنی بحث و مناظره کند و عقائد خود را به طور استدلالی به اثبات برساند.

در آخر این جزوه هم اشکال معروفی که چرا نام اهل بیت به طور صریح در قرآن نیامده است جواب داده شده است.

بنابراین جزوه ای که پیش رو دارید از سه بخش تشکیل شده است :

1، آیات مربوط به خلفای چهار گانه

2، دلائل اثبات مذهب تشیع

 پاسخ به یکی از شبهاتی که به شیعه وارد است

قبل از شروع بحث از خواننده ی محترم تقاضا می شود که به تذکرات زیر توجه کند :

وظیفه هر انسانی است که دین و مذهبِ خود را از روی تحقیق بدست آورد.به عبارت دیگر عقائد انسان باید تحقیقی باشد نه تقلیدی.

اگر از ما بپرسند چرا مسلمانی و یا چرا شیعه ای و چرا امام زمان را قبول داری چه جوابی می دهیم؟آیا می گوییم چون پدر و مادرمان مسلمان و شیعه بوده اند ما هم مسلمان و شیعه هستیم؟

اگر پاسخ ما چنین باشد، باید بدانیم که عقائد و ایمان ما ، تقلیدی است و این ، اشتباه است.هریک از ما باید روی اصول دین تحقیقاً کار کند و وقت بگذارد.

متاسفانه بعضی از ما در رابطه با فهم دین و تفکر روی مسائل دینی یا اصلاً وقت نمی گذاریم و یا بسیار کم وقت می گذاریم.

ü   کدام یک از ما قرآن را یک دور با فهم خوانده است؟

 

ü   کدام یک از ما یک دور نهج البلاغه را خوانده است؟

 

ü   کدام یک از ما یک دور صحیفه سجادیه را خوانده است؟

 

ü   آیا تا به حال چند بار مسائل مورد نیاز رساله را خوانده ایم؟

این را بدانیم که بعضی از غیر مسلمانها بر ما مسلمانان در فهم این کتابها بیشتر وقت گذاشته اند.دانشمند مسیحی،جرج جرداق می گوید من 200 مرتبه نهج البلاغه را خوانده ام.حال ما که شیعه حضرت علی هستیم آیا یک مرتبه نهج البلاغه را خوانده ایم؟!

بنابراین وظیفه ما در رابطه با دین و مذهب بسیار سنگین است و بیش از این که هست باید در رابطه با دین وقت بگذاریم.از جمله چیزهائی که در روز قیامت از ما سوال می شود این است که عمر خود را در چه راهی صرف کرده ایم.بنابراین نباید انسان وقت خود را به بطالت بگذراند.

ممکن است کسی بگوید با شرایطی که هر یک از ما دارد دیگر اصلاً وقت نداریم روی این مسائل کار کنیم و وقت بگذاریم که در جواب باید گفته شود  اولاً چه کاری مهم تر از این مسائل ،که آخرت و قیامت انسان در گرو آن است و ثانیاً اگر ما بعضی از کارهای بیهوده را کنار بگذاریم حتماً وقت برای این مسائل پیدا می کنیم؛چه طور یک جوان حاضر است 90 دقیقه وقت بگذارد و یک مسابقه فوتبال را تماشا کند ولی حاضر نیست نیم ساعت در رابطه با فهم قرآن وقت بگذارد!!!

به هر حال اگر کسی تا به حال در این رابطه کاری نکرده است از این به بعد این کار را انجام دهد و اصلاً یکی از اهداف ما از نوشتن این جزوه ترغیب خواننده به یاد گیری مسائل دینی و فهم و عمل به آنها است.

در این جزوه ما ادله ای برای اثبات مذهب تشیع و امام زمان را ارائه می دهیم تا اگر کسی در رابطه با این مسائل فکر نکرده و وقت نگذاشته 

است بتواند بیشتر با مسائل اسلامی آشنا شود و قدرت بحث با اهل سنت را پیدا کند.

البته هدف ما از این جزوه این است که کلیت مطالب را بیان کنیم تا یک آشنایی کلی برای خواننده نسبت به مباحث اعتقادی پیدا شود و هر شخصی که علاقه داشته باشد می تواند این مباحث را به صورت تفصیلی دنبال کند.

این مطلب را هم بگوییم که در این جزوه سعی شده است مطالبِ ذکر شده بدون هیچ تعصبی بیان شود و البته ما خود را معصوم از خطا نمی دانیم پس ممکن است خواننده گرامی در حین خواندن این مطالب با اشکالاتی رو به رو شود و یا بعضی از ادله را قبول نداشته باشد.به همین خاطر بسیار خوشحال می شویم که هر اشکال و ایرادی که به مطالب این جزوه هست را با ما در میان بگذارید تا از این طریق فضای گفتگو راجع به مسائل اعتقادی به صورت آزاد وجود داشته باشد. مسلماً گفتگو در رابطه با مسائل اعتقادی و آشنایی با نظرات مخالف می تواند در پیشرفت فکر و اندیشه انسان و رسیدن هرچه بهتر انسان به واقع کمک شایانی داشته باشد.

از خواننده گرامی تقاضا می شود با حوصله تمام و دقت زیاد و تفکر فراوان جزوه را مطالعه کند و در صورت عدم فهم بعضی از مطالب به متخصصین امور اعتقادی مراجعه .این را بدانیم که حقیقتاً وظیفه ما این است که حداقل در طول عمر یک بار هم که شده راجع به این مسائل وقت بگذاریم.

 

                                                                                                         گردآورنده : محمود جوادی

 

 

نوشته شده در تاریخ یکشنبه 7 آذر 1389    | توسط: mahmood javadi    |    |
نظرات()